F?men

Plyzatok

Digitlis Kzpiskola


Az e-learning keretrendszerr?l PDF Nyomtatás E-mail

A Digitlis Kzpiskola az interneten szervezett iskola alternatv kerettantervhez csatlakoz iskolk e-learning keretrendszert az Apertus Kzalaptvny ingyenesen biztostja. Neve: Integrlt Tanulsi s Adminisztrcis Krnyezet, rviden ITAK.

Tanulsi krnyezet
A tanulsi krnyezet vagy virtulis iskola feladata az nll tanuls tmogatsa s a tutor-tanul, tanul-tanul kommunikci biztostsa. Ehhez megfelel? tananyagok, beptett technikai segtsgek, a visszacsatolshoz nellen?rz? s szmon kr? tesztek, valamint kommunikcis eszkzk szksgesek.

Minden felhasznl egyedi azonostkkal, felhasznlnvvel s jelszval lp be a keretrendszerbe s azokat a funkcikat s anyagokat olvashatja, illetve szerkesztheti, melyek az ? sttusznak megfelelnek. Legjellemz?bbek az adminisztrtor, tutor, mentor, tanul sttuszok. A belpskor megjelen? kperny?t asztalnak, munkaasztalnak nevezhetjk, ezzel utalva arra, hogy azokat az eszkzket clszer? a belpskor azonnal megjelen? kperny?re tenni, melyek adott pillanatban a legfontosabbak, melyeket a keznk gyben szeretnnk tartani. Minden egyb eszkz is elrhet? termszetesen a kperny?n lv? menk s navigcis gombok segtsgvel.

Az ITAK-ban a naptr, hirdet?tbla s zenet alkalmazsok alaprtelmezetten tartozkai a munkaasztalnak, hogy informci hiny semmikpp ne htrltathassa a tanulst. Ezek mell egyb eszkzk, pl. a sajt jegyzeteim is az asztalra tehet?k. Ha megkezdjk a tanulst (kinyitunk egy fejezetet valamely tantrgyban), akkor ezen a felleten, azaz az asztalunkon a tananyag lesz lthat.

A gimnziumi tananyag ngy vfolyamra s ezeken bell a tz m?veltsgterletnek megfelel? 13 tantrgyra bomlik, melyeket flves bontsban dolgozunk fel. Ha a tanul a tananyagok menpontra kattint, az vfolyamnak s az adott flvnek megfelel? tantrgyi tmakrket ltja. Ezt nevezzk egy kurzusnak. A gimnziumi tanulmnyok teht egy tanul szmra 8 kurzusbl llnak.

Az egyes kurzusok tananyagt a helyi tanterv tartalmazza: adott vfolyam adott flvben oktatott tantrgyak s a tantrgyi tematikk szerint a flvben elsajttand tmakrk tartoznak ide. A tantrgyak teht tmakrkre bomlanak. Az egy flvben feldolgozand tmakrk szma tantrgyanknt vltozik, ltalban 1-4 tmakr.

A tmakrk fejezetekb?l llnak. Technikailag a fejezetek olyan tananyag csomagok, melyek tartalmt a tutorok nem rhatjk t, nem szerkeszthetik, csak az egyes foglalkozsokhoz (kb. a tanra megfelel?je) a tanul ltal is olvashat feljegyzseket csatolhatnak.

Egy tmakr teht tbb fejezetb?l ll. A fejezetek kz a tutorok teszteket s sajt tananyagokat (szveges dokumentum, bemutat, animci, digitlis tananyag stb.) illeszthetnek, teht a tmakrk tartalma gy mdon szerkeszthet?, alakthat. A tantrgyi raszm a tmakrk feldolgozsra megjellt id?k sszege egy adott flvben. A digitlis tananyagban a tmakrhz tartoz fejezetek s egyb tananyagok tanulsi idejnek sszhangban kell lennie a tantervben megjellt raszmmal. Ez nem a teljes tanulsi id? termszetesen, hanem a tananyag feldolgozsnak az a rsze, amit a hagyomnyos oktatsban a tanrn tltene a tanul (teht kb. a fele).

A fejezetek foglalkozsokbl, a foglalkozsok lapokbl llnak. A foglalkozs felel meg egy tanrnak, br jelentse kiss ms: egy tanulsi egysgknt elsajttand tananyagmennyisget jell (melynek id?szksglete nem lehet tbb 90 percnl, jellemz?en 45 perc). A lapok technikai trdelsek, hogy az adott foglalkozshoz tartoz minden szveg s tevkenysg ne egy vgtelenl le-fel grgetett oldalon lljon, hanem kb. 2-3 kperny?kp terjedelm? lapokbl.

A tananyagok ismeretkzl? rszekb?l s megrtst, gyakorlst, nellen?rzs segt? feladatokbl llnak. A feladattpusok: igaz-hamis krds, szkitlt?s teszt, feleletvlaszts teszt, prosts, sorba rendezs, relci analzis, vaktrkp. A feladatokat a rendszer automatikusan kirtkeli, a helytelen vlaszokat megjelli, krsre a helyes vlaszokat megadja s ahol ez indokolt, kifejti, hogy adott vlasz mirt helytelen. A feladatok rtkelst csak a tanul ltja, teht szabadon s vgtelenszer prblkozhat azok megoldsval. Ne feledjk, az is rvnyes tanulsi mdszer lehet (nyelvnl pldul), ha prblkozssal megtalljuk a helyes megoldst, majd megtanuljuk azt.

Ezek a feladatok, illetve a hozzjuk kapcsold magyarzatok biztostjk az lland visszajelzst a tanulnak a tananyag elsajttsrl. Ezen fell aktivitsra ksztetik s knyszertik az ismeretkzl? szveg elolvassra. A tananyagot brk, kpek, trkpek s animcik is kiegsztik. A tananyagban elhelyezett kpek s brk nagythatk, gy az apr rszletek is jl megfigyelhet?k.

Az aktivitsok msik szerepe, hogy a fizikai id? mrsn kvl a rendszer akkor ismeri el a tananyag megnyitst tanulsnak, ha az adott lapokon aktivitst szlel: teht a tanul megoldja a feladatokat. A tanuli digitlis raszm teht ktelem?. A tananyaggal eltlttt aktv id? s a tananyaghoz tartoz tevkenysgek elvgzse jelenti azt, hogy a tanul az adott foglalkozshoz rendelt 45 perces rn rszt vett. Vals id?ben ez valszn?leg tbb mint 45 perc, de fentebb mr emltettk, hogy a tananyaghoz rendelt id? a tanulsi id?nek az a rsze, amit a tanul tantermi rn tltene. A rendszer mri a vals id?t is, de amint a tanul aktvan eltlttte a foglalkozshoz tartoz tanra idejt s megoldotta a feladatokat, kipiplja az adott foglalkozs teljestst. Ezzel a tanul eleget tett az adott tanra jelenlti ktelezettsgnek, hinyzsa nincs.

Adott tantrgy szmonkrsi mdszere hatrozza meg, hogy ezen fell a tanulnak milyen hzi feladat vagy tmazr teszt megrsi ktelezettsgei vannak. A szmonkrsre, osztlyozsra alkalmas tesztek a tananyagban a fejezetek vagy tmakrk vgn llnak. Ezeket a teszteket a rendszer javthatja automatikusan (essz feladatot termszetesen nem tud), vagy az automatikus javtst ellen?rizheti s trtkelheti a tutor is. Az ilyen teszteket a rendszer naplzza s eredmnyt rgzti.

A tutori feladatoknak rsze ezeknek a teszteknek a kirtkelse is, hiszen lthat, hogy mit vlaszolt az egyes tanul, azaz, mi az, amit esetleg nem tudott. Tipikus, tbbszr el?fordul hiba esetn ez jelzs a tutornak, hogy a vonatkoz anyagrszt elsajttsban tmogatnia kell a tanulkat. (Feltve, hogy nem a tesztkrds volt hibs, mert ilyen is el?fordulhat.) Ennek mdjait itt most nem rszletezzk.

A digitlis kzpiskolai vegyes oktatsi forma nagy el?nye, hogy a jelenlti konzultcik kztti id?szakban a tanul nincs magra hagyva. Kapcsolatot tarthat tutorval s tanultrsaival is. Ehhez az ITAK-ban biztostott eszkzk a hirdet?tbla (falijsg funkci), a frum (csoportos s nyilvnos kommunikci), a szveges csevegs (kiscsoportos s szemlyes szinkron kommunikci), s az zenetklds (csoportos s szemlyes kommunikci).
Adminisztrcis krnyezet

Az ITAK keretrendszer msik fontos funkcija az oktats szervezse s adminisztrcija. Ez egyrszt a kpzs m?kdtetshez, msrszt az oktatsi tevkenysg elvgzsnek bizonytshoz szksges, hiszen az iskola ezrt kapja a normatv tmogatst. Az albbiakban ttekintjk a rendszer logikjt s nhny jellemz?jt (de nem clunk itt felhasznli kziknyv vagy ehhez hasonl szint? lers adsa).

Az adminisztrcis krnyezetben egyrszt tanuli s pedaggusi adatok rgztse, tanuli csoportok (osztly, nyelvi csoport stb.) ltrehozsa, a kurzusok szerkesztse s adott kurzus adott osztlyhoz vagy csoporthoz rendelse trtnik. Ezek azok a tevkenysgek, melyeket a megfelel? szemlynek (oktatsszervez?, tagozatvezet?) el kell vgeznie.

Az adatok rgztsben segtsg lehet, ha az iskola mr rendelkezik iskolaadminisztrcis rendszerrel (digitlis naplval, br ez leegyszer?stett elnevezs), mert a szabvnyos rendszerekben trolt adatok egyik rendszerb?l a msikba temelhet?k. Az ITAK keretrendszer a Taninform s Aromo rendszerekkel kzvetlen mdon is adatokat tud cserlni. Htkznapi nyelvre fordtva, pldul a Taninform digitlis naplban mr rgztett adatokat egy gombnyomsra be tudja rni az ITAK megfelel? helyre.

Egy tanult beiratkozskor szemlyes adatai felvtele utn egy osztlyhoz kell rendelni, az osztlyhoz pedig kurzust kell adni. A kurzusokat (egy flves tananyag) egyszer kell sszelltani a helyi tantervnek megfelel?en. Pldul a 9. osztlyba beiratkozik 30 tanul, akiket az ITAK-ban a 910-nek elnevezett osztlyhoz rendelnk, majd ehhez az osztlyhoz hozzrendeljk a 9A kurzust, amit el?re sszelltottunk. A hagyomnyos oktatsban ezt tesszk, amikor kihirdetjk egy osztly rarendjt s a tanulknak tadjuk a tanknyvcsomagot.

Ha van olyan tanul egy osztlyban, akinek a tbbsgt?l eltr? tanrendje van, mert pldul tantrgyi felmentst kapott, akkor ?t az osztlyon bell egy alcsoportba kell sorolni s a 9A kurzus msolsval majd a megfelel? rszek talaktsval kialaktott egyni kurzust kell hozzrendelni. Ennek az egyni kurzusnak termszetesen j nevet kell adni, pl. 9Anny, ami jelentheti, hogy idegen nyelv nem szerepel a kurzusban. Bizonyos gyakran el?fordul egyni tanrend tpusokat rdemes beszdes azonostval elltni a knnyebb kezelhet?sg kedvrt.

Az imnt vzolt folyamat els? ltsra bonyolultnak t?nhet, de ha jl kialaktjuk a kurzusok s osztlyok rendszert, hamar megtanulhat, mechanikus lpsek sorozatv vlik. Legtbb figyelmet s energit mindenkppen az ignyel, hogy a flves tanulsi alapprogramokat, azaz kurzusokat jl hatrozzuk meg. Ehhez a bevezets sorn segtsget nyjt az Apertus Kzalaptvny ltal m?kdtetett informcis kzpont.

Az adatbevitelt kvet?en a tbbi adminisztrcit a keretrendszer maga vgzi. Mind a tanulk mind a tutorok tevkenysgt naplzza s klnbz? kimutatsok segtsgvel brmit megtudhatunk a rendszerben foly tevkenysgekr?l, azok idejr?l vagy eredmnyessgr?l. A tanulkrl pldul megtudhat, hogy:
milyen rendszeressggel, milyen gyakran tanulnak;
mikor tanulnak jellemz?en;
mikor lptek be utoljra;
mely fejezetekkel foglalkoztak, s azon bell
mely tmval mennyi id?t tltttek el;
mely kiegszt? anyagot hasznltk fel;
milyen eredmnnyel oldottk meg a szmon kr? feladatokat vagy teszteket, mely krdsekre adtak helytelen vlaszt;
mennyire vesznek rszt a kzs munkban, a kzssg kialaktsban;
rszt vettek-e a jelenlti konzultcikon (digitlis napltl tvett adat), mennyit hinyoztak, igazoltk-e ezeket a hinyzsokat.

Az adatok egy rsze a tutorok s mentorok szmra fontos, hogy kvetni tudja a tanul el?rehaladst, ms rszk pedig a tanuli jogviszony igazolsra, illetve az ellen?rzsek alkalmval szksges. Hasonlan mri a rendszer a tutori aktivitst is:
milyen gyakran van jelen a tutor s
mennyi id?t tlt a rendszerben;
hny fjlt vagy egyb anyagot hoz ltre vagy tlt fel;
vlaszol-e a tanuli krdsekre;
hny frum bejegyzst tesz, hny zenetet kld, hnyszor lp kapcsolatba a tanulkkal vagy kollgkkal a cseveg? alkalmazsban;
mennyi id?t tlt javtssal vagy hzi feladat ellen?rzsvel;
mennyi id?t tlt a tanulk tevkenysgnek kvetsvel (pldul megoldott tesztjeikben a hibs vlaszok feltrkpezsvel vagy a folyamatos tanuls ellen?rzsvel).

Mindezen statisztikk s kimutatsok nemcsak a tutori munka elvgzst igazoljk, hanem visszacsatolst is adnak arrl, hogy a tanulsi folyamatban milyen tpus segtsgre van leginkbb szksg. Ha sok a tananyaggal kapcsolatos valdi problma-felvets, akkor lehet, hogy a tananyag nem megfelel?. Ha a krdsek inkbb csak meger?stsre irnyulnak, hogy biztosan jl rette-e a tanul a tananyagot, akkor valszn?leg az nll tanulsi kszsget, az nbizalmat kell tmogatni. Ha egy tma irnt mlyebben rdekl?dnek a tanulk, akkor esetleg tbb kiegszt? anyagra van szksg. s gy tovbb.

sszegzs
Az e-learning keretrendszer, a digitlis kzpiskolai modell esetben az ITAK kezelsnek elsajttsa s az egyes funkcik megfelel? el?ksztse id?ignyes, csapatmunkt ignyl? s komplex feladat. A gondos el?kszts azonban a ks?bbiekben megtrl, ahogy egy jl elksztett gp vagy program is nhny gombnyomssal vagy belltssal rengeteg munkt vgezhet el helyettnk.

Lehet, hogy nha fraszt a statisztikk s adatok bngszse, de ha jl hatrozzuk meg azt, amit figyelnnk s rtelmeznnk kell, akkor a tartalmi munknk clirnyos s hatkony lehet. A ma embernek egyik kvnsga, hogy ne egy legyen a sok kzl, hanem az egyetlen. A technika segt abban, hogy a csoportos foglalkozs keretben az egyn tmogatsa is megvalsulhasson.