Tippek, tanácsok
Hogyan tehetjük biztonságossá számítógépünket?

Napi hírként halljuk, hogy valakinek megfertőződött a számítógépe, vírusfertőzés vagy meghibásodás miatt elvesztek az adatai, vagy ismét feltörtek egy honlapot. Az első reakciónk, hogy velünk úgy sem történhet ilyen, hisz már régóta van vírusirtónk.

Az internet korában fokozott veszélynek vannak kitéve az óvatlan, számítástechnikában kevésbé jára­tos felhasználók. Aki nem megfelelően védekezik, nem csak számítógépén tárolt adatait kockáztatja, de kiszolgáltatottá válhat. Személyes adatai, jelszavai, a webes vásárlások során használt bankkártya számai illetéktelen kezekbe kerülhetnek.

Manapság a támadások főleg megfertőzött weboldalak és ismeretlenektől érkező, általában csatolt fájlt is tartalmazó e-mailek formájában történik, illetve az úgynevezett férgek közvetlenül támadják az operációs rendszert, és az alkalmazásokat. A megfertőzött számítógépen keresztül tovább terjed­hetnek, és adott esetben nem adatot, információt gyűjtenek, hanem napi több millió kéretlen levelet küldenek a világ minden pontjára.

Mit tegyünk, hogy biztonságban tudhassuk adatainkat és nyugodtan levelezhessünk, böngészhessünk az interneten?

Nincs más dolgunk, mint az alábbi lépéseket betartani és egyben automatizált rendszert kialakítani, hogy a megkívánt biztonság fenntartása már csak minimális időráfordítást igényeljen.

Vírusvédelem

Használjunk aktív védelmet biztosító anti-vírus alkalmazást, mely az e-mailben és a böngészés közben érkező vírusokat is kiszűri. Fizetős terméket érdemes választani, az ingyenes anti-vírus termékeket ritkábban frissítik és általában a tűzfal, SPAM szűrés is hiányzik.

Kémelhárítás

A kémprogramok (az adatainkat és internetezési szokásainkat feltérképező, rosszindulatú programok) ellen ingyenes megoldás a Spybot Search and Destroy, amely az egyik legnépszerűbb ilyen alkalmazás. Ugyan sok rendszer-erőforrást használ, de gyorsan is dolgozik, és a felülete átlátható, kezdők számára is könnyen kezelhető.

Használjunk tűzfalat!

Otthoni és kisvállalati környezetben olyan ADSL/kábel routert, vagy PC-re telepíthető személyes tűzfalat – ez rendszerint az anti-vírus alkalmazás része – használjunk, mely tartalmaz tűzfalat.

Amennyiben a választott víruskereső nem tartalmaz tűzfalat, a Windows XP (SP2, SP3) tűzfalát

mindenképpen kapcsoljuk be! Ez hordozható számítógépen kiemelten fontos!

Ennek lépései klasszikus startmenü beállítások esetén: START / Beállítások / Vezérlőpult / Windows tűzfal

Frissítések

A víruskereső adatbázisát gyakran, automatizáltan frissítsük! Ez az operációs rendszer betöltését követően (bejelentkezés után) rövid időn belül következik be. Gyakori hiba, hogy bekapcsolás után nem várjuk meg ezt a pár percet, hanem azonnal megnyitjuk a levelező alkalmazást. Így viszont előfordulhat, hogy a gép még javában az új vírusok adatbázisát tölti le, amikor letöltődő íméljeinkkel már „be is kaptunk” egyet közülük.

Tehát bekapcsolás után várjuk meg, amíg frissül a víruskereső adatbázisa. Ez után töltsük le az íméleket!

Gyakori időközönként kell frissíteni a Microsoft operációs rendszereit. Első alkalommal futassuk a Microsoft update-t. Az utasításokat lépésről lépésre végig kell csinálni, és ezt megismételni még kétszer! (Komolyan!) Ezt követően érdemes az egészet automatizálni.

Az automatizálás lépései klasszikus startmenü beállítások esetén: START / Beállítások / Vezérlőpult / Rendszer

Az Automatikus frissítések fülön az automatikus legyen bejelölve és olyan időpont, amikor bekapcsolva szokott lenni a gép. Így akár a heti rendszerességgel kibocsátott frissítések (foltozó kedd) is időben a rendszer részét képezik.

A leggyakrabban használt alkalmazások frissítését legalább havonta érdemes ellenőrizni. Ezek az alábbiak:

• Adobe Acrobar Reader frissítése

• Adobe Flash player frissítése (a Google Toolbar nem szükséges)

• Apple iTunes frissítése

• Apple QuickTime frissítése; vagy QuickTime Alternative

• MS Office 2003-2010 Ha megtörtént a frissítés, még egyszer le kell futatni!

• Skype frissítése

• SUN JAVA frissítése

• VLC Media Player frissítése vagy a VLC Media Player Portable frissítése

• Winamp Media Player frissítése

Természetesen a többi alkalmazást is érdemes frissíteni! Ellenőrizzük, hogy az alkalmazásaink nem tartalmaznak-e biztonsági hibát! A gépünkön levő szoftverek biztonságát (a verziója alapján) az ingyenes Secunia Online Software Inspector-ral érdemes ellenőrizni, mely nemcsak a veszélyes programokat mutatja meg, hanem a szükséges frissítések elérhetőségét is.

Ennek lépései a http://secunia.com/ oldalon:

Klikkeljen ide: Secunia OSI, majd a “Start Scanner”-re. Rövid várakozás után klikkeljen a “Start”-ra. Az eredmény pár perc múlva megjelenik a képernyőn.

Biztonsági másolat készítése (backup)

A védelmi eszközök használata mellett fontos, hogy adatainkról rendszeresen készítsünk biztonsági másolatot. Az ésszerű adatmentéshez a következőket kell megfontolni:

• Mit érdemes menteni? Minden pótolhatatlan, vagy nehezen pótolható adatot, pl. saját fény-képeinket, filmjeinket, általunk szerkesztett dokumentumokat, adatbázisokat, stb.

• Mit nem érdemes menteni? Könnyen pótolható fájlokat, pl. letölthető filmeket, zenéket, formanyomtatványokat, szabványokat, stb.

Ha már tudjuk, hogy miről szeretnénk biztonsági másolatot készíteni, nézzük meg, hogy együttesen körülbelül mennyi helyet igényelnek. Olyan adathordozót válasszunk, ami várhatóan a következő 5-10 évben biztosan támogatott lesz (pl. USB vagy Ethernet csatlakozós eszközt). Illetve legalább két példányban tároljuk az adatainkat, azaz ha valamelyik meghibásodik, a másikról vissza tudjuk másolni / mentést tudunk készíteni. Ha DVD-n tároljuk az adatainkat, pár évente (3-4) mindenképpen másoljuk át az adatokat új lemezre.

Legyünk óvatosak! Az ismeretlen eredetű, gyanús leveleket nem szabad kinyitni, az előnéző ablakban sem és a mellékletre sem szabad kattintani. Ha ismerőstől kicsit is gyanús, szokatlan küldeményünk érkezik, akkor telefonon kérdezzünk rá. Ha mégis meg akarjuk nyitni, várjunk egy napot, mert ha a levél új vírust tartalmaz, azt a víruskereső következő frissítése már nagy valószínűséggel ismerni fogja. Ne dőljünk be a beugratós leveleknek és jóindulatból ne küldjük el a figyelmeztetést minden ismerősünknek. Ezt hívják HOAX (beugrató) levélnek. Az ilyen leveleket könnyű felismerni: nincs benne olyan hivatkozás, ami alapján ellenőrizni lehetne a hír valódiságát és szinte mindig azzal fejeződnek be, hogy “küldd el minden ismerősödnek”. Amennyiben programokat szeretnénk kipróbálni, azt egy virtuális gépen tegyük. Ezek többsége ingyenes (VMware, MS Virtual PC, stb.). Bár akadnak helyek, ahol ingyenes, bárki által használható vezeték nélküli internet hálózat érhető el, a szemfüles felhasználó hamar rájöhet, ha csapdába akarják csalni. Ilyenkor a „Free Public WiFi” feliratra kattintás után nem a hálózati kapcsolódás ikonja jelenik meg a Free Public WiFi felirat mellett, hanem egy úgynevezett ad hoc hálózat, amellyel egy másik számítógéphez lehet csatlakozni.


 
Netikett

A levélírás általános szabályai:

A netikett az angol „netiquette” (network etiquette ~ „hálózati illemtan”) szó magyarosított formája, a hálózati kommunikáció általános illemszabályait foglalja össze. Jelenleg több mint 3500 RFC-doku­mentum rögzíti az Internettel kapcsolatos legfontosabb információkat és szabványokat. Cikkünkben kivonatosan ismertetünk néhány, a gyakorlatban általánosan alkalmazott íratlan szabályt, amelyek tulajdonképpen a kialakult szokásokon alapulnak.

Az elektronikus levelezés során érdemes ugyanazokat az illemszabályokat, viselkedési normákat, szokásokat alkalmazni, mint amelyeket a napi személyes kapcsolatokban is használunk. Elektronikus környezetben is tartsuk be a papíralapú levélírás általános szabályait:

• Törekedjünk a tömör, egyértelmű fogalmazásra, valamint a helyesírási szabályok betartására.

• A stílus is roppant fontos, mert minősít minket. Feleslegesen ne használjuk idegen szavakat,

szakkifejezéseket! Tiszteljük meg a címzettet azzal, hogy nem alkalmazzuk az SMS küldésnél elfogadott rövidítéseket, tömörítéseket!

• Kerüljük a kétértelmű megfogalmazásokat, a túlzott bizalmaskodást, mert nem tudhatjuk, hogy a levél olvasója hogyan értelmezi ezeket.

E-levelezés

Töltsük ki a levél tárgya (subject) sort, ami segíti a címzettet abban, hogy a levél tartalmáról annak olvasása nélkül is tájékozódhasson. Kerüljük a félrevezető vagy semmitmondó kifejezéseket!

Válaszlevél (reply) küldésekor újra ellenőrizzük levelünk tárgyát, mert lehet, hogy az már megváltozott, vagy tele van felesleges bejegyzésekkel (RE:RE:RE:RE:). A válaszlevélből töröljük azokat az előző levél részeket, amelyek feleslegesen terhelik a rendszert. Csak annyit idézzünk az eredeti levélből, amennyi a válasz megértéséhez kell, a többit töröljük.

Mindig válaszoljunk a nekünk címzett levelekre. Az iskolák egy részében belső szabályok rögzí­tik a válaszadási kötelezettséget (mennyi időn belül kell válaszolni). Az utóbbi időben sajnos terjed az a rossz szokás, hogy a nekünk címzett levelekre nem válaszolunk. Főleg akkor súlyos ez az udvariat­lanság, ha a köszönőlevél marad el!

Ne változtassunk a továbbküldött üzeneteken! Kérjünk előzetesen engedélyt a feladótól az ere­detileg nekünk szánt, de továbbítani kívánt üzenetek elküldéséhez. Mindig jelezzük, hogy kiknek, miért kívánjuk az adott levelet továbbküldeni. A levéltitok itt is érvényes, kezeljük bizalmasan a küldő által nekünk szánt tartalmakat! Sok bosszúságtól óvjuk meg magunkat, ha a továbbított (forward), levelet küldés előtt átolvassuk és a másokra nem tartozó információkat töröljük belőle.

Maximum 12-15, 60 karakter széles sorból álló levelet írjunk. Küldjünk csatolt fájlt, vagy url- címet, ne másoljunk be hosszú vagy máshol is megtalálható tartalmakat.

Ugyanazt a betű- és karakterkészletet használjuk, amelyek egy közönséges levélírásnál is használnánk! A CSUPA NAGYBETŰ kiabálást jelent, ha lehet, kerüljük használatát! Az idézőjelek mintájára a szövegek elé és után tett _aláhúzás_ jellel kiemelhetjük a fontosabb részeket.

Hangulatjel, mosolygó (emoticon, smiley). Az élőbeszédben mondanivalónk kifejezését metakommunikációs eszközök is segítik. Ezt írásban nehéz pótolni, de az elektronikus levelezésben léteznek olyan karakterek, amelyek ezt a célt szolgálják. Ezek a jelek lehetnek írásjelekből alkotott arcfigurák, vagy pedig előre kialakított, az eszközrendszerben kiválasztható jelek.  Ezeket az ITAK-ban is megtalálhatjuk, pl. az egyes fórumok eszközrendszerében.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soha ne használjunk trágár, illetlen kifejezéseket leveleinkben! Ne küldjünk indulatos leveleket (flame), ha ilyen levelet kapunk, udvariasan reagáljunk rá, vagy ne válaszolunk ezekre.

A levél végén köszönjünk el és adjuk meg elérhetőségünket, ha az különbözik a levelünk fejlécé­ben található címtől. Az aláírás-állomány (signature) legyen minél rövidebb és csak a legfontosabb adatokat tartalmazza!

Az Interneten történő levelezés nem biztonságos, ezért bizalmas információt soha ne küldjünk e-mailben! Ne feledjük, az elektronikus levél is hamisítható!

 
Mire jók a blogok a tanulásban? PDF Nyomtatás E-mail

Az internetes keresők segítségével számos érdekes tanulmányra bukkanhatunk az interaktív média oktatásban történő felhasználásával kapcsolatban. Ezek közül sok nem tartalmaz meggyőző adatokat, de nagyszerű bizonyítékot szolgáltat az oktatási trendekre és azok lehetséges kimenetelére. Az egyik tanulmányban (The Use of Blogs in English Classes for Medicine-Related Majors – A blogok használata az orvosképzés angolóráin) kínai orvostanhallgatók angol nyelvóráit vették nagyító alá. A kutatók az alábbi előnyöket találták:

Egyszerűség: az egyszerű weboldal segítségével a diákok mindenféle előképzettség és programozói tudás nélkül írhattak blogot, emellett a szoftver kész sablonjaival gyerekjáték volt elkezdeni az írást.

Megkönnyített vita: a tanárok a blogjukban felkészülésképpen kérdéseket tettek fel az órák előtt a diákoknak. A diákok blogjai remek lehetőséget biztosítottak arra, hogy az osztályteremben elkezdett vitákat az iskola falain kívül is folytassák. Ez a blogolás nagyon fontos aspektusa. Azzal, hogy a diákok máshol is folytathatják a vitát, képesek lesznek kiépíteni saját személyes tanulási hálózatukat. Ezen kívül, ha a diákok nincsenek a hagyományos osztálytermi környezetben, nem keresik az oktató irányítását, vagyis biztonságos környezetben érvelhetnek saját maguktól is.

Jegyzetek: a blogok az információk központi forrásává váltak. A tanárok előadásainak anyaga felkerült a blogjukra a házi feladattal és a tematikával együtt. A diákok is feltöltötték házi dolgozataikat saját blogjukra. A félév végére a diákok összes munkája egy helyen gyűlt össze.

A blogolással kapcsolatban az alábbi hátrányok kerültek elő:

A tanárok terhelése: A tanároknak nehézséget okozott nyomon követni a blogolás által keletkezett tartalommennyiséget (ideértve az alapblogot
és a további hozzászólásokat). A végén a diákok annak adtak hangot, hogy több visszajelzést szeretnének az általuk feltöltött tartalmakra. Ez nem meglepő, a visszajelzések iránti fokozódó igényt már Don Tapscott is leírta a Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your World (Digitálisan felnőni: Hogyan változtatja meg a net-generáció a világot) című könyvében. Ahhoz, hogy elegendő visszajelzést tudjunk adni a diákoknak, célszerű segítséget kérni egy másik oktatótól és/vagy kihangsúlyozni a társak visszajelzésének fontosságát.

Adatvédelem: mivel a blogok az interneten találhatók, az egész világ számára hozzáférhetők. A különböző blogplatformok mind kínálnak olyan lehetőséget, hogy jelszóval védjük blogunkat. Emellett tűzfallal védett belső hálózatot használhatunk a külső látogatók kizárására.

Időbefektetés: bár a diákoknak tetszett a blogolás, csak nehezen találtak időt bejegyzések írására. Egy 2006-os felmérés szerint sok blog azért hal meg egy idő után, mert írójának nincs ideje minden nap frissíteni azt. A legtöbb blognak nincs szüksége napi frissítésre, de a legjobb, ha kezdettől fogva ragaszkodunk az elvárásainkhoz. A vizsgálatban a diákok a három hónapos kurzus alatt átlagosan 14-szer frissítették blogjukat.

Plagizálás: az internet hozzáférhetősége számos előnnyel és hátránnyal jár. Mivel lehetőségünk van arra, hogy egyszerűen átmásoljunk egy képet, szöveget vagy videót, gondoljunk a szerzői jogokra is, ezekről a diákokat is tájékoztatni kell. Bár ez a vizsgálat viszonylag kis mintán zajlott, mégis fontos eredményekkel zárult. A diákoknak jobban tetszett a tanár blogja, mint a sajátjuk. Így ha nem tudjuk, hogyan is kezdjünk hozzá egy hasonló projekthez, egyszerűen töltsük fel az órák anyagait, tegyünk fel az agyat megmozgató kérdéseket és biztosítsunk lehetőséget a kommenteléshez. A diákok hamarosan kedvet kapnak egy saját bloghoz is.


Eredeti cikk: http://learningputty.com/2009/12/08/what-can-blogs-do-for-you-and-your-learners-asocial-
learning-case-study-review/  Eredeti tanulmány: http://memo.cgu.edu.tw/cgjhsc/1-1%2007.pdf

 
10 tanács online diákoknak PDF Nyomtatás E-mail

Tanulni sem a valós, sem a virtuális világban nem könnyű, jó eredményeket elérni pedig még nehezebb. Talán azonban a jó teljesítmény nem is nagy dolgokon múlik.

„Határozza el, hogy ezentúl sikereket ér el tanulmányaiban!”
- mondja Jaime Littlefield az About.com távoktatási szakértője. Littlefield szerint az alábbi 10 tipp segítségünkre lehet abban, hogy sikerrel vegyük az online oktatás akadályait.

1. Tartsa rendben a tanuláshoz szükséges dolgait
Ha pontosan tudja, hol vannak a tanuláshoz szükséges eszközei, például könyvek, CD lemezek, könnyebb lesz feladatait befejeznie. Kezdje azzal, hogy kialakít egy helyet az iskolai anyagainak. Segítségére lehet, ha számítógépe közelében tartja tesztkönyveit. Rendet online is tarthat: használja böngészője könyvjelző funkcióját, hogy mindig visszakereshesse internetes segédanyagait.

2. Hagyja abba a késlekedést!
A halogatás az online diákok első számú ellensége. Készítsen listát az Ön által éppen végzett internetes tanfolyam előnyeiről, ami emlékezteti magát tanulmányai fontosságára. Tervezzen stratégiát motivációja megtartására.

3. Alakítson ki otthoni irodát!
Óriási segítség a tanulmányiban, ha tanulmányainak van egy saját helye. Kezdje azzal, hogy keres egy megfelelő teret, például a vendégszobában vagy egy félreeső sarokban, ahol kialakíthatja irodáját.

4. Építsen kapcsolatokat!
Diáktársaival és a tanáraival együtt építsen online közösséget, mert ez segíthet tanulmányaiban. Azok az emberek, akikkel találkozik a kurzusai által, a jövőben üzleti kapcsolatokhoz vezethetnek és referenciát jelenthetnek az ön számára.

5. Korszerűsítse terveit!
Mutassa meg egy káprázatos bemutatóval akár csak önmagának, akár ismerőseinek vagy kollégáinak, hogy mit tanult online képzése során. Használjon megfelelő formátumokat, aktív mellékneveket és erőteljes igéket, amik jó fényben tüntetik fel tanulmányait.

6. Takarítson meg pénzt!
Mindenki szeret megtakarítani néhány plusz forintot. Nézzen utána, hogy mennyibe kerül a távoktatás és keressen alternatívákat, hogy miként  spórolhat. Próbáljon meg különböző ösztöndíjakért és egyéb pénzügyi támogatásokért folyamodni. Mielőtt elkezdődne a tanév, spóroljon a tankönyvein is. Vásároljon interneten keresztül, kiskereskedőknél, és ha módjában áll, használja ki diákkedvezményét.

7. Legyen ideje a barátaira és családjára!
Ne engedje meg, hogy a távoktatás gátja legyen annak, hogy megfelelő mennyiségű időt töltsön szeretteivel. Ütemezzen be előre programokat és tartson megfelelő egyensúlyt a család és az iskola között.

8. Gyorsítsa fel tanulmányait!
Próbáljon arra törekedni, hogy minél gyorsabban kapja meg diplomáját vagy a képzés elvégzését igazoló oklevelet.

9. Alkalmazza a modern technológiákat!
Egy korszerű számítógép nagyon sokat segíthet tanulmányaiban. Fontolja meg, hogy felújítja a gépet, amit tanulmányaihoz használ. Modernizálja
hardverét és talán új alapprogramokat is érdemes vennie számítógépére. Telepítsen vírusirtó programokat és ellenőrizze gépe állapotát rendszeresen.

10. Ünnepelje meg sikereit!
Fordítson időt arra, hogy megjutalmazza önmagát az elvégzett munkáért. Ha ebben az évben végez, ez igazán különleges alkalmat ad
az ünneplésre, 2010 méltó befejezése lehet tanulmányainak.

 
<< Első < Előző 1 2 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL